Legumele Congelate Sunt Sanatoase?

0
102
legumele congelate
Legume proaspete sau legume congelate?

Legumele congelate pot reprezenta o alternativa foarte buna in bucatarie deoarece acestea se pastreaza mai mult timp fata de legumele proaspete. Dar oare se pierd substantele nutritive continute de legume mai ales micronutrientii, prin procesul de congelare?

Drumul legumelor de la cultura la frigider!

Deoarece clima noastra temperat continentală de tranzitie  nu permite cultivarea anumitor tipuri de legume pe tot parcursul anului multe din legumele de pe rafturi sunt importate de la distanta. In consecinta acestea petrec multe zile sau saptamani pe drum in tranzit de la producator la frigider.

Degradarea legumelor incepe chiar din clipa in care acestea sunt culese. Legumele contin enzime implicate in cresterea si dezvoltarea lor pana la maturitate, dar dupa o vreme aceste enzime pot descompune legumele reducand valoarea nutritiva a acestora.

Drept urmare, multe legume sunt adesea recoltate înainte de a atinge pe deplin maturitatea, deci exista sanse bune, ca acestea, odata ajunse pe rafturile magazinelor sa fi pierdut deja o buna parte a substantelor nutritive continute.

Pe de alta parte, plantele respira si transpira iar prin procesul de evapotranspiratie care continua chiar si dupa ce planta a fost culeasa se pierd din nou nutrienti valorosi.

O modalitate de a combate acest lucru este prin refrigerare, care încetinește rata evapotranspiratiei și poate ajuta la păstrarea valorilor nutriționale mai multa vreme.

Procesul de congelare al legumelor

Comparativ cu legumele proaspete cele congelate sunt culese atunci cand acestea ating pe deplin maturitatea. Apoi sunt spalate in apa fierbinte si dupa caz, decojite. Acest proces previne degradarea legumelor, dupa care sunt racite tot in apa pentru a le pastra proprietatlle dar si pentru a le curata de toate impuritatile.

Totusi prin procesul de spalare se pot pierde anumite vitamine, cum ar fi de exemplu viatamina C. care este importanta pentru organism datorita actiunii sale antioxidante cu rol in mentinerea unui sistem imunitar puternic si sanatos. Vitamina C este foarta sensibila la temperaturi ridicate si este solubila in apa deci se poate pierde cu usurinta in timpul procesului de prelucrare al legumelor.

La fel se poate pierde si vitamina B1 – tiamina care este si ea sensibila la temperaturi ridicate. Tiamina este foarte importanta pentru functionarea optima a inimii si a sistemului nervos.

Dar ce ne spun studiile?

Patru vitamine au fost analizate în mai multe fructe și legume pentru a evalua diferențele dintre produsele proaspete și cele congelate. Acidul ascorbic vitamina C, riboflavina vitamina B2, α-tocoferol vitamina E și β-carotenul pro vitamina A.  Sursele acestor vitamine au fost  porumbul, morcovii, broccoli, spanacul, mazărea, fasolea verde, căpșunile și afinele.

Probele din fiecare produs au fost recoltate, procesate și analizate pentru conținutul de nutrienți la trei timpi de depozitare per tratament. Acidul ascorbic nu a arătat nici o diferență semnificativă pentru cinci din cele opt legume și s-a dovedit a fi  mai mare în probele congelate decât în cele ​​proaspete pentru celelalte trei legume.

În afară de broccoli și mazăre, in care valorile acestor vitamine  au fost mai mari in produsele proaspete și mai mici în probele congelate, nici una dintre legume nu a prezentat diferențe semnificative în ceea ce privește conținutul de riboflavină.

Mazarea, morcovii și spanacul au avut mai puține conținuturi de β-caroten în probele congelate, în timp ce fasolea verde și spanacul nu au arătat nicio diferență semnificativă între cele două metode de depozitare.

În general, conținutul de vitamine al mărfurilor congelate a fost comparabil și ocazional mai mare decât cel din variantele lor proaspete. Cu toate acestea, s-a descoperit că β-carotenul a scazut drastic în unele produse.

Într-un studiu similar, a existat o mică diferență între nivelurile de minerale, cum ar fi magneziu, calciu și zinc, între probele proaspete și congelate  la porumb, morcovi, broccoli, spanac, fasole, mazare,capsuni si afine. Fiecare mostra a fost culeasa proaspata si impartita in doua: proaspata si congelata. Alimentele proaspete au fost pastrate in stare proaspata de-a lungul studiului.

Fiecare mostra a fost masurata comparativ de 3 ori in timpul studiului iar diferentele de substante nutritive prezentei in mostrele congelate fata de cele proaspete au fost nesemnificative.

Deci, mai bun proaspăt decât congelat?

În ciuda teoriei că unele vitamine și minerale se pierd în timpul procesului de congelare, știința pare să sugereze că legumele congelate au aproximativ aceeași valoare nutritivă ca și variantele lor proaspete. Datorita acestui lucru legumele congelate sunt o alternativa excelenta celor proaspete mai ales datorita faptului ca sunt intotdeauna la indemana, fiind mai comod de pastrat.

Cum sa pastrezi micronutrientii in legume?

Prepara legumele la abur sau soteaza-le ca varianta la fierberea lor.

Pastreaza legumele proaspete la frigider pentru a preveni deteriorarea lor.

Fa tot posibilul sa cumperi legumele proaspete de la producatorii locali unde timpul dintre culesul acestora si pana ajung pe raft sa fie cat mai scurt.

Nu recongela niciodata legumele dupa ce au fost odata dezghetate.

Verifica data la care au fost congelate legumele precum si data de expirare de pe etichetele legumelor congelate. Ele isi mentin proprietatile pana la 8 luni de la congelare iar dupa aceasta data valorile nutritive se pot deteriora in timp.

 

Articolul precedentCum sa invingi poftele alimentare care apar seara tarziu inainte de culcare?
Articolul următorTagliatele Din Zucchini Cu Sos Bolognese
[Certfied Personal Trainer Oradea] Sunt o femeie în floarea vărstei, care am trecut prin nenumărate provocări și renunțări de-a lungul vieții, în aproape toate aspectele ei. Dar de câțiva ani încoace, am decis să mă bucur cât pot de mult, de fiecare moment pe care mi-l oferă viața. Sunt o gurmandă și ultimul lucru pe care-l vreau, mai ales la această vârstă, este să renunț la micile plăceri gastronomice. Detest senzația de foame, dar totuși vreau să rămân la greutatea ideală și acum știu cum să fac asta. Și acest fapt îmi dă curajul și dorința de a vrea să ti-l dezvălui și ție!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.